måndag 5 april 2010

Easter


Det är påsk!

Vi har nu varit boende i Dublin… hmm… snart 2 månader? En delad känsla över hur länge det känns… I vissa sammanhang känns det som vi bott här i en evighet och i andra som vi kom igår. Har lärt känna begreppet knackers… Slå upp det på wikipedia. De hänger utanför vår bostad nattetid och lurkar likt vampyrer men dessa hungrar efter billig fylla istället för blod. De klär sig samtliga i träningsoveraller och är i åldrarna 8-40? Börjar i tid d.v.s… Har tänkt att skriva ned lite om vårt liv här lite tidigare men har aldrig kommit till skott. Så varför inte börja lite smått idag? Vi bor tillsammans med en kompis i en trea på Foleystreet i centrala Dublin, ca 5 minuters gångväg från O´Connell street, Liffey och Dublins stolthet; spiran. Har ni aldrig hört om den innan så är ni inte ensamma… Men tro mig här är den riktmärket vi lever efter.

Känns som jag har så mycket att berätta men jag kan just nu inte komma på något alls… Tar det allt eftersomjag kommer på nåt.

Planen var egentligen en större middag ikväll men p.g.a. olyckliga omständigheter så blev den inställd. Trist men så kan det vara… Startade morgonen med sill, potatis och ägghalvor och ska troligtvis avsluta med köttbullar!

Jag kan inte säga hur överlycklig jag är att det finns ett IKEA här. Vi gjorde ett besök dit förra helgen med 2 arbetskamrater till mig, Sara och Julie. Var som att komma hem… jag var på väg att stanna. Jag kan ju inte säga att irländare är så kompetenta när det gäller att göra sängar vilket har resulterat i att vi sover i en säng som bara kan beskrivas som 20 gånger värre än IKEA:s billigaste variant av tältsäng. Ni kan ju bara gissa er fram till var jag ville stanna. Första större inköpet efter första lönen kommer vara en SÄNG! Skulle kunna tippa på att vi väljer en IKEA säng.

Vaknade imorse av att det var storm utanför men nu har det börjat lugna ned sig... Det är väl inte riktigt så fint väder att man vill springa ut precis men det är också något ganska typiskt för Dublin eller Irland. När folk hörde att jag skulle flytta hit eftersom jag var så trött på det svenska/norska vädret så fick jag ganska många skumma blickar. Men jag måste säga att jag inte är så besviken. Här kan det vara 3 olika årstider under en och samma dag. Vaknar upp på morgonen och det kan vara sommarväder, vid lunchtid snöar det och precis dags till arbetsdagens slut har det blivit vår i luften. Man blir ju inte uttråkad i alla fall :)

3 kommentarer:

  1. Så kul att du är igång med bloggandet och intressant att läsa lite om vad som händer o sker runt er i Dublin, ska lägga in en länk om din blogg hos mig!! Kram från svärmor

    SvaraRadera
  2. ....tråkigt med de här "knackers" och att det är barn!!

    SvaraRadera
  3. ja... knackers e inte kul alls... håller oss långt ifrån det

    SvaraRadera